Батьківський лекторій
Дитячі заповіді для мам, тат, бабусь та дідусів
1. Дорогі батьки, пам'ятайте, що Ви самі запросили мене у свою родину. Колись я залишу батьківську оселю, але до того часу навчіть мене, будь-ласка, мистецтва стати і бути людиною.
2. У моїх очах світ виглядає інакше, ніж у ваших. Прошу вас, поясніть мені ,що, коли, чому кожен із нас має робити у ньому.
3. Мої ручки ще маленькі- не очікуйте від них досконалості , коли я стелю ліжко, малюю, пишу або кидаю м'яча.
4. Мої почуття ще недозрілі- прошу, будьте чутливими до моїх потреб. Не нарікайте на мене цілий день.
5. Щоб розвиватися, мені треба заохочення, а не тиск. Лагідно критикуйте й оцінюйте, але не мене, а лише мої вчинки.
6. Дайте мені трохи самостійності, дозвольте робити помилки, щоб я на помилках вчився. Тоді я зможу самостійно приймати рішення у дорослому житті
7. Прошу, не робіть усього за мене, бо я виросту переконаним у своїй неспроможності виконувати завдання згідно з Вашим очікуванням.
8. Я вчуся у вас усього: слів, інтонації голосу, манери рухатися. Ваші слова, почуття і вчинки повертатимуться до вас через мене. Так справедливо влаштувала природа зв'язок між поколіннями. Тому навчіть мене, будь ласка, кращого. Пам'ятайте, що ми разом не випадково: ми маємо допомагати один одному в цьому безмежному світі.
9. Я хочу відчувати вашу любов, хочу, щоб ви частіше брали мене на руки, пригортали, цілували. Але будьте уважні, щоб ваша любов не перетворилася на милиці, які заважатимуть мені робити самостійні кроки.
СІМ БАТЬКІВСЬКИХ ЗАПОВІДЕЙ
1. Не вважайте дитину своєю власністю — вона Божа.
2. Любіть її такою, якою вона є, навіть якщо вона не надто талановита, не в усьому досягає успіху...
3. Не очікуйте, що вона виросте саме такою, якою хочете ви, — допоможіть їй стати собою.
4. Запам'ятайте: найголовніший ваш обов'язок — розуміти й втішати.
5. Не переймайтесь, якщо не можете чогось зробити для сина чи дочки. Найгірше, якщо можете, але не робите.
6. Усвідомте: для дитини зроблено замало, якщо зроблено не все.
7. Не очікуйте на вічну вдячність: ви дали життя своїй дитині, вона віддячить вашим онукам.
Почуйте серцем голос Вашої дитини
• Окрім їжі, дайте мені теплосердечність, безпечний спокій і вашу любов.
• Дозвольте втішатися моїми замислами у цьому дивному світі постійних змін.
• Дозвольте у міру моїх сил сідати» соватись, вставати, ходити, бігати, лазити, скакати.
• Не кажіть, що я співаю, бавлюся чи експериментую «Забагато, задовго, зачасто»
• Дозвольте мені ставити питання і отримувати чесні відповіді, а також експериментувати, шукати і досліджувати.
• Не Ідентифікуйте ваші почуття і думки з природними потребами мого організму.
• Не карайте мене, коли я й так переживаю за невдачі, сама ж бо невдача є вже карою для мене.
• Говоріть до мене серцем, очима, посмішкою, вашими руками: ваші слова не завжди мені зрозумілі.
• Нехай довкола мене живуть гарні, ніжні і лагідні люди.
• Нехай тут царює мир — передумова мого розвитку.
• У вашій хаті відпустіть мені у власність один куточок і частину вашої уваги та вашого часу
• Навчіть мене розуміти й відчувати красу і тішитися - радіти з усього, хоч би навіть і з найбільшої дурнички.
• Підтримуйте і заохочуйте мене до праці, навіть і тоді, коли я роблю ще сотні помилок.
• Будьте терплячі до мого безладдя, я ж бо є тільки дитиною і учнем.
• Надайте і мені частину відповідальності, вимірену до моїх сили і моїх можливостей.
• Навчіть мене брати участь у забаві, зайнятті і праці.
• Зважайте на мої забави і з них робіть висновки, як даватиму собі раду із життям і його труднощами.
• Коли загадаєте мені зробити це або те, скажіть також «як» і «чому.
• Учиніть усе, щоб я відчувала свою значимість і потрібність для вас, своє місце у планах вашої родини та школи.
• Будьте до мене доброзичливі та лояльні, щоб я навчалася відплачувати іншим людям тим самим.
• Покажіть, як дотримувати обіцянки, слова.
• Не думайте про мене лише як про немовля, коли я хочу рости і бути великою.
• Нехай ніколи не боюся втратити Вашу любов.
• Не накидайте мені Ваших переляків і острахів.
• Допоможіть мені потроху перемагати біль і марні забаганки, і тішитися майбутніми радощами.
• Навчіть мене рівноваги, коли ви на мене гніваєтеся, але не боятися гніву, коли він справедливий і виправданий.
Пам’ятка батькам від дитини.
27 дитячих прохань
1. Не розбещуйте мене, цим ви мене псуєте. Я дуже добре знаю, що не обов'язково надавати мені все, що я вимагаю. Я просто випробовую вас.
2. Не бійтеся бути вимогливими до мене. Я надаю перевагу саме такому ставленню. Це дозволяє мені визначатися.
3. Не покладайтеся на силу у стосунках зі мною. Це привчить мене до того, що зважати слід лише на силу. Я відгукнуся з більшою готовністю на ваші ініціативи.
4. Не будьте непослідовними. Це збиває мене з пантелику і змушує вперто прагнути у всіх випадках залишити останнє слово за собою.
5. Не давайте обіцянок, яких ви не зможете виконати; це похитне мою віру у вас
6. Не піддавайтеся на мої провокації, коли я кажу або роблю щось тільки для того, аби роздратувати вас. А то надалі я намагатимуся досягти ще більших «перемог».
7. Не засмучуйтеся занадто від моїх слів: «Я вас ненавиджу». Я не це маю на увазі. Я просто хочу, щоб ви пошкодували за тим, що мені зробили.
8. Не змушуйте мене почуватися меншим, ніж я є насправді. Я відіграюся на вас за це, ставши «плаксою».
9. Не робіть для мене і за мене те, що я можу зробити сам: я використовуватиму вас, як обслугу.
10. Не дозволяйте моїм «поганим звичкам» притягувати до мене надмірно вашу увагу. Це лише надихне мене на їх засвоєння.
11. Не нарікайте на мене у присутності сторонніх людей.
Я зверну більше уваги на ваше зауваження, якщо ви скажете мені все спокійно віч-на-віч.
12. Не намагайтеся обговорювати мою поведінку в розпал конфлікту. За деякими об'єктивними причинами мій слух притупляється в цю мить, а бажання співпрацювати з вами пропадає. Буде нормальним, якщо ви зробите якісь кроки, але давайте поговоримо про це пізніше.
13. Не намагайтеся читати мені нотації. Ви будете здивовані, дізнавшись» що я чудово розумію, що таке «добре» і «погано».
14. Не змушуйте мене відчувати, що мої провини - смертельний гріх. Я маю навчитися робити помилки без відчуття, ніби я ні на що не здатний.
15. Не чіпляйтеся до мене і не буркотіть на мене. Якщо ви будете це робити, я повинен буду захищатися, прикидаючись глухим.
16. Не вимагайте від мене пояснень, навіщо я це зробив. Я іноді сам не розумію, чому чиню так, а не інакше.
17. Не піддавайте надто великому іспиту мою чесність. Заляканий, я легко перетворююсь на брехуна.
18. Не забувайте, що я люблю експериментувати. Саме так я пізнаю світ, тому, будь ласка, змиріться з цим.
19. Не захищайте мене від наслідків моїх власних помилок. Я вчусь на власному досвіді.
20. Не звертайте забагато уваги на мої маленькі хвороби. Я можу звикнути отримувати задоволення від поганого самопочуття, якщо це привертає до мене стільки уваги.
21. Не намагайтеся здихатись мене, коли я ставлю відверті запитання. Якщо ви не будете на них давати відповіді, я буду шукати інформацію десь на стороні.
22. Не відповідайте на мої дурні та безглузді запитання. Якщо ви будете це робити, то через деякий час помітите, що я просто хочу, щоб ви постійно мене бавили.
23. Ніколи не натякайте, що ви є досконалі й безгрішні. Це дає мені відчуття марності спроб зрівнятися з вами.
24. Не хвилюйтеся, що ми з вами проводимо мало часу. Головне те, як ми його проводимо.
25. Нехай мої острахи не викликають у вас надмірного хвилювання, інакше я буду лякатися ще більше. Покажіть мені, що таке мужність.
26 Не забувайте, що я не можу успішно розвиватися без розуміння й підтримки, але похвала, коли вона чесно заслужена, іноді все ж забувається, а прочуханка, здається, ніколи.
27.Ставтеся до мене так, як ви ставитесь до друзів. Тоді я теж стану вашим другом. Я вчусь, наслідуючи приклади, а не під впливом критики.
І, крім того, я вас так сильно люблю, будь ласка, поверніться до мене з любов'ю.
Що робити з жадібною дитиною?
Небажання будь-чим ділитися, безкомпромісний захист свого «майна» і невтримне прагнення привласнити чуже — ці основні ознаки жадібності звичайно виявляються в дітей у дошкільному віці. Що це — вроджена порочні чи поганий вплив? Не те й не інше — кажуть фахівці з дитячої психології.
З ПОГЛЯДУ МАЛЕНЬКОЇ ДИТИНИ...
Більшість дошкільнят ще не повністю засвоїли поняття «це — моє, а це — твоє». З погляду маленької дитини, правила власності заплутані й суперечливі. Ну, скажімо, чому мама гнівається, коли я хотів узяти цукерку з магазинної полиш, адже зовсім недавно вона сама давала мені таку саму вдома?.. Крім того — і це вже «наша специфіка», можливо, пов'язана з недавнім радянським минулим, — деякі батьки чомусь вважають, що вони мусять боротися з природним відчуттям власності, що прокидається в дитині. Наявний подвійний стандарт. З одного боку, «правильні» батьки закликають дитину до щедрості: «Дай Оленьці совочок! Не будь жадібною!, а з іншого — вона бачить, що самі батьки ні з ким особливо не діляться своїми власними речами. У результаті в ній наростає образа та бунт.
ЯКІ ЯКОСТІ ФОРМУЮТЬСЯ ДО МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ?
Совість, мораль і відчуття провини в дітей розвиваються поступово й формуються лише до молодшого шкільного віку. Без допомоги батьків тут не обійтися. Тому не забувайте за кожної зручної нагоди тими словами й нейтральним тоном. Приміром: «Це Миколчина машинка. Ти можеш гратися з нею у нього в гостях, але тобі слід залишити її, коли ми зберемося додому»; «Ці цукерки належать магазину, щоб їх узяти, ти повинен дати продавцю гроші». Якщо ви виявили, що ваша дитина привласнила чужу іграшку, не сваріть і не карайте її, а просто скажіть, що власник іграшки засмутиться, побачивши, що вона зникла. І головне — не забудьте її обов'язково повернути. Пам'ятайте, ви не ставите за мету присоромити дитину — ви повинні навчити її того, що далеко не всім у світі вона може розпоряджатися.
ОЩАДЛИВІСТЬ ЗАМІСТЬ ЖАДІБНОСТІ – ЩО МОЖУТЬ ЗРОБИТИ БАТЬКИ
Американські психологи пропонують кілька простих правил, з допомогою яких батьки можуть приборкати природну людську схильність дитини до жадібності, перевівши її в «мирне русло» ощадливості та хазяйновитості, й одночасно виховати в дитині доброту і шляхетність.
Навчіть дитину складати список бажаних речей. Добрий момент для старту — наближення якихось свят або дня народження. Поясніть, що малюк не може отримати все відразу з цього списку, тому важливо скласти його в пріоритетному порядку. У такий спосіб ви навчите дитину вибирати найважливіше й жертвувати другорядним.
Зі старшою дитиною ви можете скласти список того, що самі б хотіли отримати від неї. Це може бути: намальована листівка, вивчений віршик чи пісенька тощо, чого не можна купити за гроші. Прагніть, щоб дитина зрозуміла: йдеться не про вимагання, а про те, що всі ми намагаємося зробити одне одному приємне, і найкращий спосіб для цього — дати людині, яку ми любимо, те, чого вона по-справжньому прагне.
Учіть дітей, що цінність багатьох речей, таких як книги чи музика, мало залежить від їхнього грошового ' еквівалента. Але не переборщіть, щоб не розвинути снобізм, який є іншим втіленням того самого речизму.
Стимулюйте захоплення тривалого характеру, такі як колекціонування, причому краще збирати те, що коштує недорого (наприклад, поштові листівки), а то й зовсім безплатне (листи, камінці, черепашки...).
Пам'ятайте, що найкращими хобі є ті, які розвивають у дітях творчість і винахідливість, а не ведуть до регулярних покупок.
Не перетворюйте відвідини магазинів у найважливіший сімейний захід. Знайдіть цікавіші альтернативи, для спільних справ із дітьми.
Виявляйте творчість у придумуванні сімейних розваг, які не призводять до великих витрат і не потребують високотехнологічного, отже, дорогого устаткування: прогулянки лісом, гра в м'яч чи бадмінтон, пікніки, купання в річці...
Прищеплюйте імунітет до впливу реклами. Коли вам трапляється побачити рекламний ролик разом із дитиною, поясніть їй, що компанія, яка виробляє товар, хоче переконати вас купити його, навіть якщо він вам зовсім не потрібний.
Протидійте впливу шкільних і дворових приятелів, які надто переймаються знаками матеріального добробуту. Завдання важке, але здійсненне, якщо тільки ви не втратите духовного контакту з вашим нащадком, що дорослішає.
Змалку привчайте дитину до нескладних доручень, які вона обов'язково має виконувати. Не давайте їй кишенькових грошей, коли ці обов'язки не виконуються.
Заохочуйте прагнення до цільового накопичення.
Діти, котрі отримують усе, що їм заманеться, задарма, позбавлені радості, яка супроводжує усвідомлення того, що вони витратили власні, заощаджені кишенькові, а то й зароблені гроші на бажану річ.
Запропонуйте дитині доглядати за кімнатними рослинами чи домашніми тваринами й заодно поясніть, як важливо любити й піклуватися про все живе.
Розвивайте в дитини співчуття та симпатію до тих, у кого всього менше. Коли вона трохи підрите, розширюйте її погляд на навколишній світ. Розкажіть їй про те, що й нині на землі є чимало надзвичайно бідних людей і дітей, яким нічим гратися й часто буває нічого їсти.
Учіть дитину радості давати й дарувати. Не упустіть можливості надати їй привід і шанс відчути, як приємно бути доброю — дарувати, робити добрі справи й у відповідь отримувати подяку від друзів та рідних.
НАЙДІЄВІШИЙ МЕТОД ВИХОВАННЯ
Люди будь-якого віку краще відгукуються на метод пряника, ніж батога, тому не забувайте хвалити дитину, коли вона виявляє співчуття, чесність, турботу й відповідальність, хай навіть у своєму дитячому,
«малому масштабі» — ну, приміром, поспішає підняти соску, що випала з рота молодшої сестрички.
І, нарешті, погляньте на себе. Адже найдієвіший метод виховання — це власний приклад. Перевірте, чи достатньою мірою ви самі добрі, щедрі та справедливі. Чи немає у вас звички при дітях із заздрістю обговорювати зарплати, квартири, машини та одяг сусідів і товаришів по службі? Чи не забиваєте ви свою одежну шафу або кухню непотрібними речами, купленими для поліпшення настрою? Чи не намагаєтеся ви «відкупитися» від вашої дитини, вручаючи їй кишенькові гроші й купуючи обновки, аби лиш вона дала вам спокій чи не почувалася гіршою за інших? Якщо ви відповідаєте «так» на ці й схожі запитання, можливо, не тільки вашій дитині, а й вам самим потрібно навчитися стримувати свій надмірний матеріалізм.